Friday, September 16, 2005
kehidupan...16 SePt 05



berpaling lagi aku
menggapai gapai
menjauhmenguap
setapak setapak
memasang tabir gelap menjadi b a t u
arang gulita pun ditabur menyalasinggasana
kebodohan digelar menjadi
2
gundah gulana entah karena apa
mencoba menyerapi segalatak tak ada yang terserapsemua menguap
aku sadaraku berpalinghingga kapan?
aku
kebodohan adalah akukekhlilafan adalah aku
aku bukan siapasiapasiapasiapa pun bukan aku
aku yang hidup tergantungdi tangan gaib yang agungdibolakbalik aku
ketika di bawahitulah akuketika di atastak ada aku

kawan-semua harap dihat alhamdulillah semenjak balik dari bukit merah tak byk yg dapat aku ceritakan kerana hari2 yang berlalu hanyalah berkisar tentang kehidupan aku yg tak byk nak dikhabarkan..semau tentang dtg kerja balik ke umah takda apa sgt nak buat kuar opis pun 9mlm balik umah dah sampai lewat then singgah sekejap menjenguk anak buah kakak angkat aku..aku memang teramat suka melayan budak2 at least dapat hilangkan kerinduan aku pada anak-anak buah aku 21 org yang ada kat kg semuanya..i miss all my nephew..ok itulaa skrg dah hari jumaat 16 sept 05 2.29pm baru balik dari solat jumaat ada masa sedikit ni aku coretkan puisi-puisi indah bagi aku yg dapat kita hayati bersama-sama..aku memang sukakan seni puisi yg mempunyai kata2 yang puitis..

dah lps solat ni rehat jap sementara nak tgu jam 2.45pm sambung kerja semula hari ni 4.45pm balik eheeh yg excitednya hari ni aku sebagai ketua pasukan futsal cawangan pahang akan berangkat ke kl malam ni ada perlawanan futsal esok 17 sept 05 di Ampang Sport Planet ..perlawanan ni melibatkan 21 pasukan dan kita org dibahagikan kpd 2 pasukan ..harap2 pasukan kami akan mendapat kemenangan Doakan kejayaan kami ok...nama pasukan ikut liga juara2 eropah ..we all BarCeloNa..so ptg ni akan ke kl naik keta beramai-ramai..insya allah di doakan selamat perjalanan kami ---AMin.

ok....apalagi ekk..ni puisi anak merdeka

Malaysia !

Karena aku lahir di pangkuanmu,

aku adalah anakmu
Aku kini membaca redup wajahmu.

Segumpal mendung menutup dahimu.

Airmatamu mengalir seperti sungai panjang menggali luka dalam diriku.
Dan burung-burung gelatik yang cantik terbang di atas sawah yang luas, suaranya mencericit menampung napas-napas yang letih. Itu pun berbaur dengan teriak gagak yang mengabarkan bangkai anak-anakmu yang tak bersalah.
Kelelawar-kelelawar hitam simpang siur di udara, memekik-mekik karena diusir cerobong-cerobong perkasa. Kalau mereka lari ke hutan, hutan pun sedang terbakar. Tuhan! Ampunilah kami, karena kami masih tersesat di jalan terang.
"Adik-adik kecil yang manis! Jangan mandi di situ, air sungai itu bercampur limbah, nanti kalau kamu dewasa kulitmu tidak sempurna sebagai anak MALAYSIA

. Aku tak ingin, kamu jadi orang asing di atas tanah kelahiranmu sendiri."
Aku terkenang sebuah taman. Gundukan-gundukan tanah. Aku yakin, jasad-jasad jadi tulang belulang itu lebih wangi dari bunga. Merekalah yang 48 tahun yang lalu tersungkur sambil berteriak "Merdeka!", dan merdekalah tumpah darah kami.
Inilah tanah yang buncah ombaknya tak kunjung usai menyebut nama Tuhan. Pohon-pohon, dan sungai, dan kerikil, dan kuda-kuda yang menderap, serta angin malam yang lembut siap menerjemahkan suara hati nurani dan menjahit kain sarung yang compang-camping.


Apapun yang akan terjadi MALAYSIA! Kami tetap anak-anakmu.

Pemilik dataran hijau dan gunung batu. Di atas cadik yang memanjat gelombang kami tetap bernyanyi agar matahari besok lebih berkobar lagi. Maka, di ceruk lembah itu akan kami gali sebuah sumur, dan semua orang silakan meneguk sejuk nuraninya sendiri di situ.
Dan bendera itu biar semakin damai berkibar dikipas rahmat Tuhan dan syukur kami yang tak kunjung henti.





0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • sebuah kemaafan
  • Pernah kurasakan tangan-tangan cinta mengelusku D...
  • kajian..betul KE??
  • bukit merah...
  • waktu dan detik2
  • 6.29pm 8 SEPTember 05
  • 8 sEpTeMbEr 8.58am
  • 4.03pm jUmaat 2 SePt 05
  • 9.46am jumaat.2 SEPT 05
  • 1september 05-8.59am


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box