Tuesday, January 10, 2006
kasih suci!!



Kasih suci...how sweet~~
Pada masa dahulu ada seorang jejaka yang
selalu menghabiskan masanya
diperpustakaan pada waktu lapang.
Dia amat suka membaca novel & buku cerita
sehingga suatu hari dia telah terjumpa sebuah novel
yang ada tertulis nama& alamat
seorang gadis di salah satu muka suratnya.
Tertulis disitu"Catrina...kesepian & perlukan sahabat".
Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis.
Setelah pulangke rumah, jejaka itu menulis surat
untuk memberitahu niat ingin berkawan dengan gadis itu.
Beberapa hari kemudian si jejaka
mendapat balasan daripada gadis bahawa dia
juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.
Hari bertukar minggu dan minggu bertukar bulan.
Persahabatan mula bertukarkepada perasaan sayang.
Namun begitu masing-masing masih belum bertemu.
Sijejaka ingin sekali bertemu si gadis dan begitu juga dengan si gadis.
Walaupun kedua-keduanya masih belum melihat rupa masing-masing,
tapi perasaan sayang tetap berbuku di hati.
Sehingga suatu hari,
si jejaka dipanggil oleh bala tentera
untuk pergi kemedan perang.
Si jejaka amat susah hati kerana dia takut sekiranya dia
tidak akan mungkin bertemu dengan si gadis.
Maka diutuskannya surat berbunyi
"kalau Tuhan panjangkan jodoh kita,
dan kamu masih sayang padaku,
kita berjumpalah di stesen keretapi di bandar
kamu pada hari perang diumumkan tamat nanti.
Aku akan memakai pakaian tenteraku dan membawa sekuntum mawar berwarna merah.
Aku akan mengenali kamu sekiranya kamu juga memegang bunga mawar merah.
Setelah itu izikanlah aku membawa mu makan malam dan bertemu orang tuaku.
"Maka pergi lah jejaka ke medan perang setelah mengutuskan surat itu
...Beberapa bulan kemudian...Pada hari pengumuman perang tamat,
si jejaka pergi ke stesen keretapi di bandar
tempat si gadis tinggal sambil memegang bunga di tangan.
Dilihatnya seorang demi seorang gadis yang lalu
sekiranya dia turut memegang bunga.
Tiba-tiba.. si jejaka ternampak seorang gadis yang agak berisi
dan duduk di kerusi roda sambil melihat sekeliling.
Kakinya kudung dan tangannya cacat sebelah...
sebelah lagi tangannya memegang sekuntum bunga mawar berwarna merah...
Si jejaka agak terkejut
tetapi dia memberanikan diri menghampiri si gadis."Catrina?"
Gadis itu melihat ke arah si jejaka dan tersenyum.
Si jejaka terus menghulurkan bunga mawar kepada si gadis dan berkata
"aku amatmerinduimu." Terimalah bunga ini dan pelawaan ku untuk makan malam.
Orangtuaku tidak sabar untuk bertemu denganmu..
" sambil kemudian mencium tangannya.
Si gadis itu terus bersuara..
"aku tidak tahu apa yang terjadi.
Tapi ada seorang gadis cantik memberikan bunga ini kepadaku sebentar tadi.
Dia menyuruhku memberitahu kamu bahawa di sedang menunggu kamu di restoran dekat stesen ini sekiranya kamu mempelawaku makan malam dan bertemu orang tuamu.....
"Berapa ramaikah manusia yang sesuci hati jejaka ini?
Dia melihat kepada hati dan bukan kepada rupa..
dia telah mengotakan janji nya
dan tetap berpegang kepada perasaan sayang
walaupun pada mulanya dia menjangkakan gadis cacat itu adalah Catrina...
Sesungguhnya semua manusia harus berfikir seperti dia...
Adakah lagi insan seperti lelaki ini di dunia ini????
Menerima seadanya...dgn hati yg tulus dan ikhlas......... fikir2kanlah..............
aku dapat email ni kawan aku yang kirimkan nak kita kongsi bersama dan fikrikan apa disebaliknya.!!!hari ni 10 zulhijjah 1426 hijrah bersamaa 10 januari 2006..salam aidiladha aku ucapkan pada semua.masa ni aku kat opis bukan apa ..aku tak leh balik kg then takda menda nak buat kat umah aku ambil keputusan nak lepak kat opis sekurangnya aku blh buat sedikit kerja kalau ada idea...sedih juga tp nak buat cam mana aku dah terpaksa merantau nak cari rezeki di negeri orang ..di opis sambil ditemani alunan muzik dari album NIkki Maharani..dah berapa kali putarr..ni laa teman aku di sini si hari yang sepatutnya aku bersama dengan keluarga di kampung!memang sedih aku tak dapat cakap call mak kat kampung tak tahu kenapa ..takda yang jawab ni menambahkan lagi kesedihan aku..tergiang ditelinga suara anak2 buah aku berlari girang sekeliling umah bermain kejar..waaaa sedihya aku rindukan sgt mereka saat ni..teramat rindukan kalian semua...disaat aku terlalu merindui mereka hanay gambar jadi ubatnya!!I LOVE U ALL !!MEK..maafkan madi Di hari Mulia ni madi tak dapat balik bukan kehendak hati tpi tuntutan rezeki yang buatkan madi jadi begini..maafkan madi!!!
sapa lagi nak jadi teman aku selain dari mereka pengubat di saat aku dilukai dirundung sengsara perasaan mereka sentiasa di hati aku walaupun jauh di mata tapi mereka anak2 buah aku begitu hampir tersemat dijiwa dan sanubari aku!!terfikir juga aku di saat ni alangkah indahnya ada teman disisi yang dapat berkongsi suka duka hidup emmm namun itu adalah impian dan mimpi yang tak mungkin jadi kenyataan dalam masa terdekat..bukan aku memilih bukan tp kehendak hati blm aku ketemu lagi..walaupun dulu aku begitu menyayangi insan bernama K dan sampai skrg sayang dan rindu aku pada K masih sama, masih membara tapi apakan daya aku nak buat dia milik orang ..takda upaya aku nak mengapai bintang sedangkan aku hanya manusia biasa yang selalu ditimpa perasaan..
salam aidil adha sekali lagi pagi ni surau kat kawasan perumahan aku tinggal buat qurban..aku hanya menyaksikannya sbb dah ramai yang menolong...cam biasa aku bangun awak juga slps solat semua aku lpk jah tgk tv sambil baca baki komik yang masih ada ...dah bosan aku basuh baju..yg dah direndam 1 hari ..emem baju masa main bola kat kl...slps tu aku dahtghari rasanya siap2 kuar umah lbh kurang jam 2..aku on the way pi umah opismate aku dia call ajak makan2 oklaa ada rezeki tgahri ni..dah makan kenyang aku ke opis..nampaknya lengang juga kuantan maybe ramai yang balik kampung kot...sedihnya aku tak dapat balik raya!! nampaknya aku akan stay kat opis sampai malam eheh saje jah nak hilangkan bosan what to do..ada cadangan ke?
lps ni aku akan sibukkan diri dengan latihan bola sepak bg sukan gemaputra then akan byk guna duit sbb kena ulang alik ke kl every wknd..what to do aku rela berkorban demi benda yang memberikan keseronokan pada aku..itu saja yang blh buat kan aku gembira pada ketika dan saat ni!!harap korang doakan kejayaan aku!!
oklaa nak buat keja sikit nanti kalau ada masa membebel lagi bf4 bali..sekali lagi salam aidiladha!!nilaa pengorbanan bagi aku!!!

3 Comments:

At 1:15 pm, Blogger Aku said...

membebel lagi bf4 bali..??? tak faham lah...

 
At 3:10 pm, Blogger Asmadi said...

eeheh maknanya salah taip membebel lagi bf4 balik dari opis dah faham ke adi..bukan nak ke bali tak termampu den nak ke sana!!

 
At 2:01 pm, Blogger hamka said...

benar!!cerita yang bagus pak!

 

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • kawan!!!
  • motivasi diri
  • CHINESE ASTROLOGY 2006
  • nasi lemak
  • saje
  • lama punyer..
  • sayang!!
  • buah
  • penat!!
  • cinta lagi part III


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box