Friday, January 13, 2006
episop hidup aku I


hari ni tanggal 13 zulhijjah 1416 hijrah bersamaan 13 januari 2006...jumaat ..aku hari badan tak sihat batuk + sakit tekak + selesema..masih lagi sakit2 badan terasa sbb main bola sabtu lps bukan apa masa tu main bola dalam hujan so aku kalau kena hujan renyai sure deman dan pening..tp kalau hujan lebat terus ok lak ..cammana tu eheh!!badan yang tak sihat ni effect kerja memang takda mood sgt nak buat kerja ni kan..hari ni hanya buat kerja sekadar yang mampu dan juga layan client tak ramai sgt biasa saje mereka ni..
esok dah wknd ke apa aku nak buat ni aduh pening kepala nak memikirkannya senang pi jelaa jogging kat tepi pantai sepat 5 minit lebih kurang dari umah sewa aku kawasan memang canti pantai kira bersih juga so sesuai kalau nak lakukan aktiviti jogging ni...tu maybe sebelah petang saje aku blh buat ...emm apa ek nak buat !!

hari ni rasanya aku takkan stay lama kat opis takda mood beb emem pg tadi aku telan vit c 2 biji eheh aku bukan jenis yang suka makan ubat susah laa sikit kalau terpaksa sgt barulaa aku makan tu pun kalau ada orang yang paksa eheh..

emm korang pernah dengar tak pepatah bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah kan!!aku rasa pepatah ni akan effect kalau kita betul2 dapat rasakan makna disebaliknya..bagi aku laa pepatah ni mengajar aku erti tidak putus asa dan berusaha gigih dalam menghadapi dugaan dan cabaran dalam mengapai impian aku yang selama ini aku impikan sgt...aku sebenarnya mempunyai impian yang sangat besar ..sebesar setinggi gunung everest seluas lautan hindi sepanjang sungai nil..tapi aku belum punyer kekuatan dalam menjadikan impian aku ni satu kenyataan..kalau ada laa syukur sgt..nak tahu apa impian aku!!!Sebenarnya Impian aku hanya rasanya kalau korang tahu cam tak logikkkan..impian aku hanya nak bahagiakan mak dan keluarga aku..aku sanggup korbankan apa yang aku ada agar mereka bahagia dan tersenyum kerana untuk melihat sebuah senyuman dari wajah-wajah insan yang aku sayang adalah begitu sukar..jadi aku ingin dan punyer impian bagi mengukir sebuah senyuman girang diwajah mereka semua..biar aku korbankan sebuah kebahagian yang aku ada demi mereka semua..begitu berharga mereka semua dalam hidup aku..

aku tetap teguh berpegang pada kata-kata mak aku "biarlah kita miskin harta tapi jangan miskin budi bahasa" mak aku cakap masa ni aku dah tak tahan ngan cara sesetengah orang kampung yang memandang hina ngan keluarga aku yang miskin..aku pernah melihat ngan mata kepala aku sendiri kakak aku menangis depan aku sbb mak mertua dia tak dapat terima dia sebagai menantu..aku tahu masa tu kitaorang memang susah sgt..dalam kesusahan ni aku lak ditinggalkan oleh ayah aku...aku nak imbas kembali sejarah dalam hidup aku..maaflaa ni laa aku yang sebenarnya disebalik wajah dan nama ni terpahat sebuah memori hitam dalam hidup aku!!masa tu yang aku masih ada sisi-sisi memori dalam ingatan aku sekarang ni..kalau tak silap aku berusia 5 tahun then adik aku umur 2 tahun masa tu..dok umah kampung then ayah aku masa tu dah ada bini baru then kitaorang tak pernah tinggal ngan ayah ..sepanjang usia aku 26 tahun 1 bulan 7 hari ni tak pernah mendapat belaian dari insan bernama ayah!! masih tergiang di telinga aku sekarang cam mana ayah aku memukul mak aku depan kita orang semua aku tak mampu nak buat apa2 aku cuma blh menangis .apakan daya aku di usia tu tak mengerti apa2 pun yang aku tahu mak aku di masukkan ke hospital dan mendapat beberapa jahitan akibat perbuatan ayah aku..aku citer semua ni bukan nak burukkan ayah aku tp dia tetap ayah kepada kami yang tu hakikatnya yang aku tak blh nak ubah langsung..tp aku disini hanya ingin berkongsi kisah silam agar sama2 kita merasai kepedihan hidup ni..aku tahu semua orang ada kisahnya dan ada lagi yang tak bernasib baik dan hidupnya lebih teruk dari aku tp nilaa aku ..
ok mulakan dengan sekilas memori yg masih terpahat ni ..masa aku umur 5 tahun slps peristiwa mak aku kena pukul aku ngan adik aku yang bongsu mak aku bawa ke tempat lain jauh dari ayah aku..kakak sulung aku dan kakak no.3 diserahkan pada nenek aku, abg-aku juga bersama ngan nenek aku, kakak aku yang ke2 dierahkan pada makcik sebelah ayah aku yang ada kat penang ..semuanya berpisah..citer aku cam movie lak telemovie TV3 eheh!!tapi ni hakikat sebenarnya berlaku dalam keluarga aku..aku di bawa ke satu kawasan pendalaman yang jauh dari pekan yang jauh dari kampung aku..yang jauh dari adik beradik yang lain..ni membuatkan hubungan kita orang semua renggam...masa tu yang aku ingat makcik2 aku sebelah mak aku pun ada sama..yang membezakan mereka ngan mak aku adalah diorang semua ada suami disisi di saat susah dan senang tp mak aku hanya ada aku dan adik aku yang masih belum mengerti apa2 erti perpisahan..aku tak pernah ada perasaan rindu pada seorang ayah pada masa tu!!

Aku bersama di kawasan pendalaman kawasan kebun getah tinggal hanya kami bertiga..tiada sekolah tadika bagi aku sama ngan adik aku tak pernah merasai apa itu sekolah tadika..yang aku tahu bau busuk getah , gigitan nyamuk menjadi teman kami berdua tiada alat mainan robot ke apa hanya kayu2 yang jatuh , buah getah jadi permainan ..adik akulaa teman bergurau teman bergaduh teman semuanya,..sapa lagi yang ada dalam kebuin getah ni melainkan kami bertiga..entah masa umur aku 5 tahun cam tak pernah ada suasana hari raya..aku takda langsung memori pasal hari raya,..entah ada ke tak baju baru ada ke tak kasut baru aku takda memori itu semua ..kelam bagi aku..yang ada dalam ingatan aku ini hanyalaa sebuah keperitan hidup tiada senyum tawa ...emem aku rasa setakat ni dulu akan aku buat sambungan kemudian kisah hidup aku takkan ada penghujungnya selagi ada nafas diberikan olehNya selagi ada tenaga olehNya..aku akan terus berkarya..
sebelum tu ada berita gembira buat aku permohonan anda untuk membeli notebook telah diluluskan oleh bahagian sumber manusia..alhamdulillah aku tak payah susahkan orang lain ..!!

sesungguhnya dalam hidup yang terindah hanyalaah sementara, selagi ada nyawa selagi itu kisah ini akan berputar !!

5 Comments:

At 1:17 am, Blogger Aku said...

sedih, suka , duka, senang, tawa, ria semuanya cabaran hidup.

Debaran yang tidak pernah surut dari ilahi...

tahniah , nanti dapat notebook.

ingat dan berpada pada lah. semua nya berputar...

 
At 6:47 pm, Blogger Asmadi said...

thanks adi!

 
At 1:17 am, Blogger Unknown said...

A'kum madi,aku suka baca blog demo ni!! ghalik ore tua katoo..
walau apa pun aku doakan demo berjaya di dunia & diakhirat!!
aku nak mintak kebenaran letak ko punya blog link kat aku punya blog! dah letak pun..hehehe..
pastu aku nak copy chinese antopology tu n paste kat aku punya blog!! Boleh??:p

 
At 12:29 pm, Blogger Rush Murad said...

mmmm... im speechless and getting very emotional while reading your stories. Menginsafkan..... I need to re-visit myself....
The only comment i wanna make is 'perhatikan ejaan... kekadang the flow tersangkut2 kerana i kena figure out ejaan dan tanda bacaan'.

 
At 3:49 pm, Blogger Asmadi said...

terima kasih abg rush dan semua ..insya allah akan diperbaiki semua komen yang diberikan!!ejaan dan juga cara penyampaian!!

 

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • pengorbanan!!
  • kasih suci!!
  • kawan!!!
  • motivasi diri
  • CHINESE ASTROLOGY 2006
  • nasi lemak
  • saje
  • lama punyer..
  • sayang!!
  • buah


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box