Tuesday, March 07, 2006
because of U!!



















Because of You

I will not make same mistakes That you did
I will not let myself
Cause my heart so much misery
I will not break the way u did
You fell so hard
I’ve learned the way
To never let it get that far
Because of you
I never stray too far from The sidewalk
Because of you
I learned to play on the safe side so I don’t get hurt
Because of You
I find it hard to trust not only me But everyone around me
Because of you
I am afraid I lose my way
And its not too long before you point it out
I cannot cry because I know that’s weakness in your eyes
I’m forced to fake a smile
A laugh everyday of my life
My heart can’t possibly break
When it wasn’t even whole to start with
Because of you
I never stray too far from the side walk
Because of u
I learned to play on the safe side so I don’t get hurt
Because of you
I find it hard to trust not only me but everyone around me
Because of you
I am afraid I watched you die
I heard you cry every night in your sleep
I was so young, you should have known better than to lean on me
You never thought of anyone else
You just saw your pain
And now I cry in the middle of the night for the same damn thing
Because of you
I never stray too far from The sidewalk
Because of you
I learned to play on the safe side so I don’t get hurt
Because of You
I try my hardest just to forget everything
Because of you
I don’t know how to let anyone else in
Because of you
I’m ashamed of my life
Because it’s empty
Because of you
I am afraid
Because of you, because of you !!

Lagu ni penuh bermakna bagi aku..memberikan seribu pengertian yang amat sukar aku lafazkan dengan kata-kata..hanya jiwa ini saja yang mengerti keperitan yang ditanggung akibat seseorang!! aku tak bermaksud nak melukai hatinya dan aku Cuma inginkan imbasan kisah perjalanan hidup ini..sekadar renungan dan jadikan panduan buat korang semua..yelaa dalam kehidupan yang kita lalui ni semestinya mempunyai pelbagai warna dan kenangankan…betul tak..tipulaa kalau dalam hidup korang takda apa-apa yang terjadi mustahilkan..korang pernah rasa tak disebabkan seseorang korang berubah…aku melaluinya kerana insan yang aku kenal dan kerana dia aku lahir ke bumi ciptaanNya ini..telah menyebabkan hidup aku berubah..samalaa ngan korang beb ..pasal kekasih korang berubah,pasal mak ayah berlakunya sesuatu yang tak diduga..kerana teman,kawan dan sahabat entah apa berlaku..yg kat dunia sekarang korang blh lihat dengan sendirinya kerana seseorang segalanya berubah..pengaruh yang amat besar kan??betul tak??

Aku kat sini just nak bicarakan pasal insan yang aku namakan ayah..kerana dia yang aku panggil “Ku” telah merubah segalanya dalam kehidupan aku..dia tetap ayah aku dan hakikat bahawa darah merah yang mengalir dalam tubuh aku dan adik-beradik aku yang lain adalah dari manusia bernama Ku Din Bin Ku Salim..dia lah “ku” yang memberikan kehidupan kepada kami sekeluarga..walaupun titik hitam yang telah dia warnakan dalam sejarah aku..dia tetap ayah aku!! Memang kalau diamati dan direnungi lirik lagu ‘because of you “ jalan ceritanya tak lari jauh dan korang tgk video klip juga lebih kurang sama ngan apa yang aku hadapi masa kecil dulu..ditinggalkan oleh seorang ayah ketika aku amat memerlukan kasih sayang dan belaian darinya..tapi apakan daya aku tak mampu menahan..hakikatnya aku telah kehilangan sesuatu yang amat berharga dalam sebuah kehidupan..aku cemburu bila melihat anak dan ayah jalan seiringan , aku cemburu bila meilhat si ayah mencium pipi si anak bila berjumpa. Aku cukup sedih bila melihat ayah memegang erat tangan si anak bila melintas jalan..kenapa ?kenapa ?kenapa? aku tak blh merasai secebis kebahagian dibelai manja oleh insan bernama ayah..kekurangan kasih sayangkah aku ni..kekeringan madu yang memaniskan sebuah keluarga..semua tu telah berlalu dan aku kini sudah menjadi dewasa dengan belaian dan kasih sayang dari manusia bernama ibu yang aku panggil “mek”..kerana dia laa aku mencapai tahap sebegini menjadi satu-satunya anak tunggal dalam keluarga besar aku berjaya menghabiskan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi..masih tergiang-giang pesanan mek pada aku “ di..mek tok leh wee gapo ko mu, mek tak dok harta, mek miskin ..Cuma mek buleh wee ko mu belajar tinggi-tinggi biar pandai pastu blh tolong mek..” “biarlah mek habis tanah bergadai gapo hok ada , asalkan mek buleh tgk anak mek ni masuk U”..ni laa kata2 yang selalu mek lafazkan masa aku dok ngan dia..masa aku kadang-kadang mengeluh dengan kesusahan yang dihadapi..nilaa kata-kata semangat yang memberikan aku kekuatan dalam menghadapi semua cabaran dan dugaan sebagai anak dia!!..mek di bangga ngan mek ..u are my love ..mek…love U!!

Alhamdulillah sekarang aku dah berjaya menunaikan janji aku pada mek..aku dah bawa dia ke majlis konvokensyen aku..aku lihat sebuah senyuman bangga dari seorang ibu yang telah bersusah payah membesarkan seorang anak dan akhir anaknya telah membuktikan sesuatu..kemiskinan bukan penghalang sebuah kejayaan..aku jadikan kemiskinan sebagai semangat nak buktikan pada orang kampung bahawa anak ibu tunggal penoreh getah boleh berjaya.!! Aku menangis bila melihat sebuah senyuman dari seorang ibu yang amat aku ingin lihat selama ini..aku sudah lama tak melihat sebuah senyuman terukir dari bibir lesu mek..masa konvo kat Ukm tahun 2002 ketika nama aku diumumkan “tengku asmadi Ku din” aku dapat bayangkan mek yang turut sama berada di dalam dewan melemparkan senyuman pada anaknya!!…because of u..kerana mu..MEK..aku telah berada di sini sekarang..because of u ..keranan mu juga ‘Ku” aku berada di sini..!!

Because of u ..’Ku’…ayah..aku hanya kecewa ngan ayah bukan aku membenci tetapi di saat ni kekecewaan aku terhadap apa yang telah “ku” buat kat mek, kak dan adik..masih ada..apaala daya aku hanya manusia biasa yang punya perasaan..yang punyer kehendak..dan punya keinginan..’ku” Di tak bermaksud langsung nak hebahkan apa yg “ku” buat pada keluarga tetapi nilaa saja tempat Di nak luahkan perasaan melalui penulisan..sebuah kisah yang telah lama terbuku di dalam dada akhirnya terlerai juga..maafkan Di “ku”…Di tak berniat nak menderhaka..

Kekecewaan Di pada “ku” lahir dan bercambah bila ketidakadilan layanan yang Ku berikan pada kami dan adik kami yang dari mak tiri..begitu ketara perbezaan yang telah Ku lakukan pada kami….noktah bicara sedih ini aku hentikan di sini..saaat dan ketika lain akan aku biacarakan semula kisah hidup aku ini!!
waau hari selasa yang cukup buatkan aku kepenatan hari ni..aku rasa cam kehabisan tenaga..bukan kerana apa berlari ke sana berkejar ke sini nak kena siapkan banyak kerja..rasa nak pitam aku hari ni..pening kepala ..nak muntah pun ada juga..tak pernah aku rasa sepenat ini..main bola tu penat lain kuar peluh ni tak duduk dalam aircond menda semua tapi banyak bergerak..aku rasa kekurangan air dalam badan..dah aku tambah bergelas.gelas..lbh kot 8 gelas yg macam disarankan oleh kementerian kesihatan malaysia..
petang selasa ni jam 6.33pm aku masih kat opis ni rasanya nak stay back sat jah lps solat maghrib aku ada game badminton malam ni..rasanya aku perlukan sukan juga bagi cergas sikit kepala otak yg dok beku ni...oklaa korang semua yang mana nak sambung kerja dipersilakan dan yang mana nak balik ..tu drive elok2..wasalam!!


5 Comments:

At 5:08 pm, Blogger adi said...

yes this is me, adi.
the :sekatil "ter delete" masa spring cleaning.

too bad.

 
At 5:54 pm, Blogger Asmadi said...

tulaa pasal cari gak mana ;aa hilang!!selamat kembali..!!

 
At 1:11 pm, Blogger muin said...

jadikan apa yang berlaku sebagai azimat utk ko teruskan kehidupan..
yang baik jdkan pengajaran dan yg tak elok jdkan sempadan...

 
At 5:51 pm, Blogger Rush Murad said...

kisah sedih lagiiiiiiiiiiiiii.............. macam never ending story....

 
At 6:26 pm, Blogger Asmadi said...

takda;aa abg rush saja jah..kadang2 ada nak imbas kembali memori silam...

 

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • mersing
  • salam jumaat!!
  • belaian jiwa
  • Tabah & Tekad
  • pantai sepat
  • letih gak
  • seksi
  • biasa
  • gelisah!!
  • Ubat sunyi..


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box