Tuesday, January 17, 2006
episop hidup aku III


semalam aku berhenti di titik noktah perjalanan kakak aku yang ke3..tp kisahnya masih belum berakhir belum ada titik noktah yang sebenarnya dalam coretan hidupnya!!! selepas ayah aku bagitahu yang dia hanya boleh bersekolah sampai darjah 6 tiada apa yang dapat dia lakukan hanya air mata mampu mengingi nya ..mak aku tiada upaya besarnya bebanan mak aku masa tu..dengan aku yang masih kecil blm tahu ke mana arah tujuan aku sendiri cam mana aku nak tolong...aku aku hanya bekerja kampung berbekalkan sijil upsr dia hanya mampu menolong ibu aku mengerjakan kebun getah bersama-sama menjadi penoreh getah..bila dia berusia 16 tahun kakak aku berpeluang menjejakkan kaki ke Kuala Lumpur untuk mencari peluang pekerjaan di sana..tanpa pengetahuan ayah aku!!berlayar kakak aku ke KL bersma teman sebaya..aku nampak kakak aku gembira dengan haluan yang di bawanya ...di sana biar dia melepaskan segala beban yang ditanggung tp sebagai anak kakak aku tetap ada tanggungjawabngan adik2 serta mak..satu berita gempar..satu telegram ayah aku kirim pada kakak aku mengatakan mak aku sakit..tapi sebenarnya ada udang sebalik mee tomyam!!ayah aku tak restui dia pergi ke KL katanya " biar semurni mana niat kita, tetap ada pihak memandang serong'..ini yang terjadi pada kakak aku ada orang buat hal kata kakak aku buat benda bodoh kat KL..siapalaa yang tak blh nak lihat orang senang...aku benci manusia yang cam ni..keluarga kami tak kacau pun peruk nasi diorang apa kejadahnya korang nak dengki ngan keluarga aku yang takda apa2 ni!!!kenapa????..kakak aku terpaksa balik ...

aku gembira kerana dapat melepaskan rindu pada dia..tapi hari pertama sampai ke umah di kampung sesuatu yang amat buruk menanti kakak..korang nak tahu ke???...ayah aku..ya ALlah sesekali aku terfikir kenapa aku mesti ada ayah yang mcam dia ..kakak aku kena pukul dengan teruk dan menjadi saksinya adalah aku..di depan mata aku ayah aku takda perasaan tanpa rasa belas kasihan menyepak menampar kakak aku ..masa ni aku hanya mampu berdoa..semoga kakak aku takkan dikerjakan sekejam itu..tp tak berhenti kakak aku nyaris kehilangan nyawa pada hari tu ..aku tak mampu kenapa aku tak blh halang ayah kenapa ...kakak aku sesak nafas..aku berlari memanggil mak aku tyang kuar mencari rezeki kerana melihatkan keadaan kakak aku..mak aku dengan kudrat yang ada berlari ke arah kakak aku....masa ni tuhan saja menjadi saksi mak aku mengalirkan air mata melihat anaknya yang dikandung 9 bulan 10 hari diperlakukan seperti ***** ahah aku tal blh nak cakap tahap kebencian pada insan bernama ayah semakin menebal...masa ni mak aku pula bergaduh ngan ayah ..sekali lagi aku menjadi saksi mak aku kena pukul ..air mata aku begitu laju mengalir...kenapa kami yang harus terseksa begini..maafkan aku aku tak dapat teruskan cerita pada saat ni aku tak dapat tahan air mata bila mengenangkan kisah pahit memori duka dalam hidup kami sekeluarga!!

"ssetiap yang berlalu memberikan aku kekuatan,setiap yang terjadi menjadikan aku insan tabah'

2 Comments:

At 9:32 am, Blogger Ameer Kashah said...

kesabaran,tabah,cekal dan usaha adalah segala-galanya utk menghadapi rajau kehidupan di dunia yg sementara ini.Bukanyer dengan menindas orang lain, pentingkan diri sendiri ataupun riak...ia mungkin itu yg di pandang orang tetapi renung-renungkan lah, kehidupan ini terlalu singkat utk semua itu.

 
At 10:53 am, Blogger Asmadi said...

thanks ameer aku tahu dah benda ni aku cuba sebatikan dalam diri aku..dah lama tak main futsal kat kl ada game ke?nak join leh eheh!!

 

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • episop hidup II
  • episop hidup aku I
  • pengorbanan!!
  • kasih suci!!
  • kawan!!!
  • motivasi diri
  • CHINESE ASTROLOGY 2006
  • nasi lemak
  • saje
  • lama punyer..


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box