Monday, June 04, 2007
PerJalanan !





A friend is light,bright enough to conquerthe darkness of a broken heart,bringing sunshine to the soul,making the whole world seem bright and hopeful.

A friend is love,a special blessing from above,bringing warmth to a heart grown cold,making life a grand and exciting adventure.

A friend is laughter,a gift of joy,leaving behind a smileand erasing all traces of woe,making everything seem shiny and new.



seBuah PerjalaNan berSama kawaN-KawAn sePejaBAt mengharUngI leBuh Raya kaRaK meNyusuRi jaLan2 BenToNg , RaUb , KualA lIPis , MeraPuh , Gua MusaNg dan AkhirnYa samPai ke DesTinasI persiNggahaN KuaLa KraI ..KamPUng dan DaeraH tercInta..!!
kalau KoraNg nak Sure Tahu ..tulaa dia PerjalaNan yg akU haruNgi nak SampaI ke kG aku ..berMula pada 2 June 07 jam 12.00 tghari bertolak dari lebUH raya karak setelah bertemu di perhenTian PetRonas Karak ..dari saNa perjalanan lancar dan alhamdulillah tiaDa apa2 yang berlaKu .perjalaNan lanCar..perSinggahAn pertama di aIr terJun ..taPi name gua tak ingat heheh ..aku Hanya PenumPang di Belakang..keTa aUto mana Gua TaHU..pokcik maNual boleh laa..so sepaNjang melaLui luruh guNUng dan sUngai pokcik melelaPkan maTa!! dan meNikmaTi Keindahan hutan gUnuNG gaNaNg di NegeRi paHang ..Bila aje masUk Negeri Kawe ..waduh2 rasa cam menyirap tgk ..yelaa Gua MusaNg dah Pokcik tgK keMusnaHan Hutan yanG berLeluasa..takda apa2 sekatan dan Halangan ke kerajaaN neGerI ni ..Balak2 yang masIh kecil turuT diTebang ..raKusnyaa manUsia mengeJar keBendaAn ..
SakIt mata meMandaNg..bila air suNgai berkeladaK..peNuh DenGan LumPur ..kesan KeraKusan manUsia inGinkan kekaYaan aLam seMUlaJadi CipTaaNNya..aPa daH nak JadI NgaN daeRaH Gua MusaNg seSal jUga aKU melIhat ..!!sepaTutnyA hUtan yang menGhiJau menYamBuT kePUlaNgaN PokcIk ke Kg haLaman TetaPi sebUaH keduKaan diPaparkan..wadUh2 haNgIn pokcIk ..!!
takda apa nak dicaKapkan dah SumBer diterjah sesuKa haTI maNusia..kesAnnYa dikemudiaN hari ..pOkciK malas nak caKap dah!!ku terUskan perjaLanan ...aKhirnYa kul 5.30pm .pokCik sampai ke kg HalaMan di sambut oleh kemerIahan..biasA aa kaLau poKcIk kelIk anak2 buah aa yg riang GumBira menyamBut bersaMa seNyumaN meK dan kakak-kaKak pokCik!!bahagia menerjah jIwa dan raGA seKian laMa tak bersUa mUka..wpUn hanYa 3 Bulan rasAnYa..CNY hari tu PokciK kelIk ..iStimewa sbb kakAk PokciK yg kat Kedah keLIk saMa dan adIk pOkcik askAr KAt PD Turut saMa ada ,.kira cam MeriaH aa/..
Kemeriahan diterusKan laGi ..dengan samButan makan eheh ..MaKan NAsI daganG sPecial mek PokciK buat uTK menYambUt tetaMu dan PokCik hhehe ..Nasi Dagang ni Upon request hehe sbb teringin sangaT nak maKan ..sekali sekala berManJa ngaN mek hehe!!Bila laGi kan dapat cam Ni ..!!
saNtai meNjamu seleRa .akU cam bIasa makan kaLau seKaLi mana nak cuKup heeh!!sedaP tuu ..oPismaTe aku yg turuT saMa pUn heeh ada yg berkali gak tamBaH!!selesai semUa makan-makan borak2 relakss..pi umaH kaKak akU ..bereHat aa PuLok ..LeTih meLanda seBuah perJalaNan yaNg jaUh ,meMakan masa 6 jam!!
Dah sayup-saYup maLam mengamIt ..Bagi opismate pokcIk yg bawa anak ..tak biasa dengan kesunyian kamPung ..yg kedengaran hanYa laungaN cengkerik dan bUkan hiruk pikUk kereta ..!damainya aku rasA di Kg .maLasnya naK balik ke KL..hhuh kalaU aa aDa keJa nak Saja akU melaBuhkan sisA2 hidUP kaT kG berdaMpinGan deNgan iNsan tersayang ..MEK !!!
malAm menJelma aKu bawa kawan-kawaN ke Pekan kuaLa Krai ..utK merasaI suasana pekan di waKtu malam ..apA koraNg rasA tahU pasAl pekan hehe..suNYi aa PekaN pokciK ni !!aku membawa diorang menjamu selera kat sebuah kedaI ada sate ..order makanAn biasa //saTAy 50cucuk ngan air minuman dan makan2 utk 10 org ..korang nak tahu harganya tak even samPai RM60.00 hauh opismate gua terkezuutt ehh ..teramat muraHkan!!ni laa PekAn KuaLa kraI ..maKAnaN eNak denGan haRga yg MuraH..proMOsI laa PuLOKKk!!! .lewat maLam seMua pulaNg nak lelapKan mata ..kekeyaNgan dalaM kePenaTan!!..zzzzzzzz seMua tido diselimuti emBun keseJukan yang takkan dapat dirasai bila di KL ..aircond semulajadi eheh seJUk..!!
paGi menJengah akhirnYa ..sUasana beremBUn dapaT masIh aku rasaI ..kg poKcik kan ada Pokok geTah ngan kelaPa sawIt !!sodaPppnyaa ..!raSa nak Tido lagi dan lagi heh .taPi maTaHari suDah MenaMpakkan sinarnya ..!!banGun paGi melayan anak2 buah ..sarapan dan pukul 10.30pg bergerak KoTa bHaru .aKu ucapKan seLamat TinGgal Pada Mek dan keluarga ..sediH aa Pulok..baLik sekejap aje..insya AllaH pokCik akAn kelIk laGi !!TUnGGuuU!
ke Kenduri kahwin opismate saPura sini....kita org sampai awal eheh kul 11.30am pengantin lum siaP eheh ..agenda utama nak jumpa pengantIn makan2 aje hehe!dah selesai semua .pokcik mengepalai ke KOta BharU eheh ..ni laa agenda utaMa eheh membeli belAh di PasaR SiTI khadIjah..!!daH memBorong saKan namPak kakak2 yaNg dataNg ..taK Puas Pusing ..masA semakIn MenGhamBat..,ada yg mengidam nak maKan aKok..belI dodOl, keroPok dan Kuih muih yg laIn ,,!aKU tgk jelaa!!pOket tak teBal sgT heheh!!
Udah aa ..poNat dah meMbeli dan akhirnyA kiTa org blah ..menUju kembaLi ke desTinasi UtamA KuaLa LUmpur..!!anGin2 sepoi bahasa melambai2 paDa kaMi an menGamIt pemerGian kita org puLang ke Ibu Kota yG peNuh hiruk Pikuk yg menYeksaKan ..taPi InilaH reaLiti daN di sInIlah akU akan mencarI sesuap naSi BuaT yG terSaYang..!!
aKhirnYa kul 2.00am 4 June 07 saMpai ke kl setelah mengharungi perjalanan yaNg jauH di temaNi hUjaN lebaT dan keseJukan !alHamdUlillAh syukur padaMu ,pokCik melaNgkah MasUk ke Teratak kaT baLakOng kUl 2.15am lbh kurang aa,,,lelapkan mata paGi daH baNgUn ..TunTUtan dah keMbaLi Kejooo ..Kejoooo!!!
ARios ,,NikmaTilaa perjalAnan Pokcik ek !!waaazzzzuuppp!waasalam !:)


6 Comments:

At 11:31 pm, Blogger ontahsapo said...

jauh perjalanan.....tu..

 
At 12:56 pm, Blogger muin said...

lamo tk siggah..sajo jah ni..kawe balik kmpg gak ari tu..sepupu kawin..tgk ore kwn kawe pun raso nak kawin..so..pokcik bilo lagi.. eheheh...

 
At 11:21 pm, Anonymous Anonymous said...

Nice trip to negeri kelahiran..
But fakta tentang punca pencemaran kurang tepat.Jabatan Alam Sekitar tahu sykt yg terlibat.Antaranya KADA yg dipengerusikan oleh...Ada lagi fakta-fakta perlu diperbetulkan dan diperjelaskan supaya pembaca tidak keliru.

 
At 12:20 am, Anonymous Anonymous said...

Nice trip to hometown...negeri kelahiran..Tapi ada fakta kurang tepat tentang sebab pencemaran. Pihak berwajib tidak menjalankan tugas dengan baik..JAS dan Jabatan Hutan..Malah ada agensi persekutuan yang terlibat dalam pembukaan kebun sayur yang berleluasa di lojing, salah satu sebab utama pencemaran sungai..disokong oleh aktiviti pertanian disepanjang sungai oleh pihak2 yg tidak bertanggung jawab.Pembalakan bukan sebab utama.

 
At 4:28 pm, Anonymous cuya said...

weh bestnyer....gi klate....nape tak ajak...ehehehe...

 
At 11:34 pm, Anonymous Anonymous said...

Suka trip you..perjalanan jauh,mesti letih.
Pahang lagi dahsyat kemusnahan hutan.Tengok cameron tuh..Dah tak sejuk macam dulu..

azhaazmi,
Kuantan..

 

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • perLukah ...
  • permulaan !!!
  • perkembangan terkini
  • Setia ku Di sini.. Walaupun o...
  • Aku MasiH dan Akan seNdiRi
  • aku akan kembali
  • salam kembali
  • Selamat Hari Raye Aidilfitri Ada seorang pemuda ...
  • kenangan TerIndaH
  • DeaLovA


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box