Friday, October 17, 2008
Balik Raya The Series ..EpisOd 4

rumah usang ni adalah umah peninggalan arwah nenek pokcik ..tp sekarang makcik pokcik yang bongsu tinggal dengan anak-anak dia ..ada juga yang menjaga rumah ni dari terus usang kan ..!
anak buah pokcik ..ajil..dia pegang buah apa pokcik pun tak tahu ..cuba teka ek ..yang penting buah ni tak leh di makan ..

anak dara pokcik ni suka betul memosingkan diri ditepi jendela..menunggu pinangan ..tapi jangan nak menggatal lak hee muda lagi ni ..jasa pada mak ayah dulu ya..!


korang tegoklaa ya berapa banyak bilangan selipar yang ada ,,jadi pertandingannya ..berapa orang yang ada atas rumah ni haha cepat2 sapa betul hadiah lumayan menanti anda.!

kakak pokcik no 3 ..ni kakak yang paling rapat dengan pokcik ..kalau ada apa2 masalah pun akan citer pada dia ..dia pun banyak kongsi masalah sama-sama dengan pokcik..!nama dia Kunoraini ..
anak buah pokcik yang keja kat cheras ni ..faizah .anak kakak pokcik !kepala sama gila dan tinton macam pokciknya senang nak ajak borak ni ..!
mek pokcik , adik mak pokcik dan anak buah pokcik ..kenangan di hari Raya ..2 syawal !

juadah makan tengahari ..gulai itik serati hehe sodap sangat sehingga menjilat jari ..kalah ayam KFC tau hee..pokcik macam biasalaa makan bertambah tak ingat dunia haha!

ulam putik @ bunga betik abg ipar pokcik yang makan ..tp pokcik tak sempat nak try sbb ada petai dan jering yang menyelerakan pokcik haha!

juadah makanan yang ada antaranya..ikan goreng biasa, ulam pegaga , petai , budu , sayur campur , jering..apa lagi ek tak sempat nak ingat lapar sangat hahah!

mek pokcik dok cari ulam pegaga.senang aje kan kat kg ni nak makan ulam cari ajelaa kat tepi rumah.!

berposing laa korang menanti sapo pun tarak tahu ..!

buai laju -laju ..macam citer putera raja dengan bawang merah lak ni haa..anak2 sedara pokcik ni berhappy laa saja masa beraya .>!

koleksi anak buah pokcik dari 3 keluarga ..ni setengah pun tak sampai haah ada lagi dok menyorok dalam hutan buluh ..

dok menunggu mendalaa mak sedara pokcik ngan sepupu pokcik ni ..takda orang jual aiskrim laa raya-raya ni ..mamat jual roti pun cuti laa!


acara memanggan itik serati ..nak buang bulu ni ..sodap laa weeeh !

ngan itik yang dah dibakar pun sempat nak posing hahha ..mek pokcik ngan adik dia....jarang sekali leh cam ni ..masing-masing dah ada family susah nak berjumpa selalu wpun kg agak dekat ..!
tapai pulut daun getah ..peberet pokcik ..desert paling best kat kg ..!

ditanah Perkuburan melawat arwah nenek pokcik yang telah kembali setahun yang lalu ..al-fatihah buat arwah nenek pokcik ya .!

sebelum melawat tanah perkuburan sempat lagi semua serang dapur rumah makcik pokcik ..makan ala kadar saja..tp bila makan ramai -ramai ni kan menyelerakan betul ..habis dah semua makanan kena sapu ..
citer raya tak habis lagi ..kali ni pasal raya ke 2 lak ..jangan bosan ek dok baca citer pokcik ni ..kalau bosan pun buat2 tak ajelaa ..sapa lagi nak baca kalau korang ahah ...utk yang jauh dirantau kira pengubat rindu ajea ni ek ..saksi kan aksi2 di kampung arwah nenek pokcik lak ..
raya ke 2 ..ni pokcik melawat tanah perkuburan melawat arwah nenek pokcik , arwah datuk pokcik , arwah kakak dan abg pokcik , arwah makcik ..semua di satu tanah perkuburan yang sama ..macam biasa ajela kan bila melawat bacaan yassin dan sebuah doa ditaburkan buat mereka yang berada di sana ..kerana kita juga akan ke sana suatu hari nanti cuma waktu dan hari saja belum tahu ..
takda apa sangat yang special .tp rombongan ke kampung arwah nenek ni best sgt sbb ramai yang berkumpul ..anak -anak buah pokcik boleh dikatakan semua ada ..best riuh rendah kecoh dah kat kg ni..macam kg itu pokcik yang punya ..
bila berkumpul ramai-ramai ni kan biasalaa semua mulut berbunyi dah kalah kenduri kendara .padahal makan simple aje ..makanan kg ..petai, budu , gulai itik , ulam -ulaman ..tp bila makan ramai2 ni semua habis.licinnnn...!
bertemu sanak saudara ni best ..macam2 citer ada .kau cakap pasal dia ni..dia ni lak cakap pasal org lain lak ..macam-macam ada..
oklaa nikmati suasana hari raya ..






















13 Comments:

At 4:26 pm, Blogger Syam said...

wah..sedap makan2 tuh ...tapai pun faveret syam...hehehehehe pernah hadap sampai kenyang lah tapai tuh heheheheh

 
At 6:29 pm, Blogger Mdm.Zend said...

Seronoknya raya kat Kampong camtu ye....enjoy n happy reramai....

 
At 6:52 pm, Blogger Asmadi said...

syam ..
pokcik ni kalau bab makan susah nak menolak kan hehe ..makan apa asalkan halal hehe!

 
At 6:52 pm, Blogger Asmadi said...

Mdm ..

kat kg la terasa kedamaian ..meh laa dtg ke kg pokcik :)

 
At 7:15 pm, Blogger cappuccino said...

pokcik..gulai itik serati tu bilo la kawe leh try?ma kawe kata sedap tp kawe xrajin try laa..rasonyo kt klate ado kdai jual gulai itik serati dok tp xtau kt mano..terliur la tgk menu ala2 kg tu..nk aje join buat muka xmalu..ehem..comel lote weh anok buah demo hehhehe...

 
At 7:19 pm, Blogger Asmadi said...

cappucino..

laa nak try ko ..meh laa kelik la kelate boo laa dok merantau jauh negara orgnyaaa..negara kito banyok gok ..kejo..hari2 leh make itik serati ..!
dok tahu ada jual ko dok ..tp itik serati tu pokcik ada sedara pero/.senang nak make heh!

aik tiba2 anak buah kawe lak ek hheh ..demo gak !!

 
At 9:53 am, Blogger i-chimera said...

huhu... kapo demo ado tane pokok epal ko... best dih sesekali kelik kappo.. demo brehi tapey puluk ko... kawe taok brehi mano sangak... kawe brehi tapey ubi... pah tu goreng celuk tepung...


hah... betol hok bro cappucino royak tu... anok daro hok dok memosing tepi jendelo tu, comey lotey... heheh

 
At 2:21 pm, Blogger adie-ishmael said...

manjanya dia ngan kak dia...itik serati=itik nila kan? memang sedap itik dibuat gulai atau korma!! selalu makan itik masa dok alor star itu ari...kat langkawi ni tak rajin jumpa pun lagi...ulam bunga betik jantan pun sedap...jadi ubat tuh!!!

 
At 2:40 pm, Blogger en_me said...

ammvoiii, posing kat jendelo tak elok tewww pokcik.. btw, thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg itewww ..

 
At 3:48 pm, Anonymous enchek camera said...

waahh best
suasana cm nie best meriah je

make tapai tu meme sedak sngoti
best2

 
At 10:12 am, Blogger axim said...

pokcik..

teringat plak makanan kat kampung..best woo ngan ulaman ulaman yang banyak tuh..

 
At 3:30 pm, Blogger PUTUBAMBU said...

sedapnya tapai..!! terliuq dah ni..

 
At 11:25 am, Anonymous rhazes2006 said...

Bilo tgk suasano kg gitu..tringat kawe maso g nawat sedaro maro kawe kat Gaal.. make staro gitu ar..selero gillor......sero nk mamoh nge pingge2...

Tp, bab itik serati tu, mmg kegemare kawe gak..sero nk make loni gak....keno g cari kat pasar tani nih...

hensom ngatin laki tuh..go demo gak pokcik,deh! hehehe..Take care and good luck always.

 

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • NoTa Kecil DarI Dia..
  • OPEN HOUSE..
  • Balik Raya The SeRiEs..EPisoD 3
  • BaLiK RaYa The SeRieS...EPisOd 2
  • BaLik Raya THe SeriEs ..2008
  • SAlAm LeBaran 1429 H
  • mood raya...dah TIba
  • Diari Selesa ..
  • Peristiwa hari ini ..
  • DeMan ..tp..rindu !


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box