Wednesday, October 22, 2008
BaliK RayA The SeRies ..Episod Terakhir !

kawan-kawan pengantin perempuan dengan anak buah pokcik ..ni masa majlis sebelah pihak lelaki lak ..dipanggil "sambut menantu"
rombongan dari sebelah pengantin perempuan sedang menjamu selere..hasil masakan mek pokcik ngan orang-orang kampung!

sebelum pengantin rasmi ..adik pengantin rasmi tido posing dulu haha..ni laa anak buah pokcik fitri dengan atikah .sebaya ni ..mana pokcik gerak nak saja ikut !
pasangan pengantin dua sejoli..dalam kesederhanaan!
kak pokcik yang baju purple tu dok berpeluk dengan besan dia..menyambut ketibaan rombongan pihak pengantin pompuan!

sila jamu selera ..adik pokcik yang berbaju hijau jadi "jokako" ..tukang angkat makanan.!

jiran tetangga yang datang setelah penat menolong tiba masa nak merasa hidangan pulak !

sebelum tiba rombongan pengantin ..apa kata tuan rumah yang dulu merasa keenakan masakan dari hasil gotong royong!

fitri ni ..ke mena jua pokcik pi dia akan ikut sekali ..posing lak dia dengan hak milik pokcik ahhah!


mak ngan anak dok kacau kuah laksam ..aik atikah jangan kacau ma tu wat keja..eheh nak tolong gak dia .angkat senduk pun blm larat .!

ulam-ulam yang diletakkan sebagai pelengkap dalam menu makanan laksa ni..ada kacang panjang,timun ,taugeh,daun kesum,bungan kantan ..apa lagi ek ..ohh belacan ,limau nipis dan bahan utama laksam atau laksa ..!
hasilnya maka terciptalaa laksam ...dengan cukup lengkap bahan yang ada ..waaaa teringat kat kg ni ,.terasa kelaparan lak ..!
kuah laksa di kacau ..
ini laa anggota tentera yang dikerah untuk siapkan laksam ni haha..Mek pokcik dengan mak sedara pokcik semua gotong royong siapkan juadah ni..!best sangat meriah seluruh alam !
kaum ibu menjamu selera
gotong royong membawa berkat ..laki pompuan semua ada ..takda orang lain pun ni sedara mara pokcik aje .. ada yang perah santan kelapa, ada yang mesin bahan2 , ada yang buang tulang ikan ..macam2 laa keja yang nak kena buat ..!ni pulak section lain bahagian sediakan bahan ulaman lak ..!


bahan utama nak buat kuah laksam ni..ikan !tapi ikan apa pokcik dah lupa lak ..sapa leh tolong pokcik cakap apa ikan ni ..!

fitri ni ..orang duk kupas timun dia lak yang habiskan timun yang dikupas ahhah!biasala kan anak2 ni ..suka bebenor ..yg baju merah anak buah pokcik gak !sekarang duk praktikal ..insya allah hujung tahun ni habis la belajar kat UUM..!

kaum ibu ni tengah bertungkus lumus sediakan bahan masakan ..!

akhirnya sampai jua ke episod terakhir balik raya the Series ni ..hari terakhir pokcik kat kampung ada lak majlis menyambut menantu ..majlis ni biasanya takda sanding ke apa ..just menjamu selera rombongan pengantin perempuan dan kita orang biasa panggil "kenduri doa selamat "...
sebagai nak menjamu orang kampung dan juga rombongan ni ..pokcik sekeluarga telah bergotong royong dengan penduduk dan jiran terdekat menyediakan laksam dan juga laksa ..!pokcik dengan rendah hati mengucapkan terima kasih pada semua saudara mara , jiran tetangga yang tanpa kenal erti letih menyempurnakan majlis menyambut menantu ni ..moga Yang Esa membalasnya ..!
majlis berakhir almost dah malam ..tapi pokcik pada ahad tu telah bertolak balik ke KL pada jam 830pm dan telah selamat sampai kembali ke kota rezeki ni , hari isnin keesokan harinya jam 530am ..wpun penat keja tetap kena keja..
tp pokcik happy sangat raya ni ..semua berkumpul ria..semua 7 orang adik beradik pokcik pulang beraya di kampung....selamat menjamu mata yaa..!
buat cappucino di rantauan silaa makan ya laksam tu haha!














6 Comments:

At 3:36 pm, Blogger TokNabe said...

Laksam ni kalu dok luar, memang susah nak jumpa. kalau jumpa pun memang tak leh lawan hok buat di kelate.

Wah.. kenduri kawen pun kira jamu laksam. Banyak tu... nak gulung laksam.:D

 
At 4:02 pm, Blogger Asmadi said...

tok Nabe ..
betul tu ..pokcik banyak dah rasa makanan kat kl ni ..laksam dia tak sama macam kat kg pokcik jauh gak beza kan ..

aah hanya buat 100kg aje .biasa belah pengantin lelaki .:)

 
At 11:24 pm, Blogger i-chimera said...

100kg laksam... hallamak, penat tu nak gulung byk2...

 
At 5:11 am, Blogger cappuccino said...

pokcik..kat sini ade laksam segera..import thai mari..tp x sesedap laksa kelate huhu..ahad ne ade akak tu jemput mkn laksam rumah dia..harap2 jadi ler dia buat laksam..last yr dia buat sendiri laksam tu..sedapppp...kalu dia wat menu lain frust nonggeng kawe..huhu..

 
At 5:34 pm, Blogger adie-ishmael said...

memang suka sangat suasana meriah masa buat kenduri ni...macam2 hal dapat dilihat.hehehe.bila pokcik nak kawen?

 
At 8:16 pm, Blogger arsaili said...

salam kenal...meriahnya....

 

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • Balik Raya The Series ..Episod 4
  • Balik Raya The Series ..EpisOd 4
  • NoTa Kecil DarI Dia..
  • OPEN HOUSE..
  • Balik Raya The SeRiEs..EPisoD 3
  • BaLiK RaYa The SeRieS...EPisOd 2
  • BaLik Raya THe SeriEs ..2008
  • SAlAm LeBaran 1429 H
  • mood raya...dah TIba
  • Diari Selesa ..


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box