Wednesday, December 14, 2005
teladan


Seorang tukang air memiliki dua tempayan besar, masing-masing bergantung
pada kedua hujung sebuah pikulan, yang dibawa menyilang pada bahunya.
Satu dari tempayan itu retak, sedangkan tempayan yang satunya lagi tidak.
Jika tempayan yang tidak retak itu selalu dapat membawa air penuh setelah
perjalanan panjang dari mata air ke rumah majikannya, tempayan itu hanya
dapat membawa air setengah penuh.

Selama dua tahun, hal ini terjadi setiap hari. Si tukang air hanya dapat
membawa satu setengah tempayan air ke rumah
majikannya. Tentu saja si tempayan yang tidak retak merasa bangga akan
prestasinya, karena dapat menunaikan tugasnya dengan sempurna. Namun si
tempayan retak yang malang itu merasa malu sekali akan ketidaksempurnaannya
dan merasa sedih sebab ia hanya dapat memberikan setengah dari porsi yang
seharusnya dapat diberikannnya.
Setelah dua tahun tertekan ole h kegagalan pahit ini, tempayan retak itu
berkata kepada si tukang air, "Saya sungguh malu pada diri saya sendiri,
dan saya ingin mohon maaf kepadamu.""Kenapa?" tanya si tukang air, "Kenapa kamu merasa malu?" "Saya hanya mampu, selama dua tahun ini, membawa setengah porsi air dari
yang seharusnya dapat saya bawa karena adanya retakan pada sisi saya telah
membuat air yang saya bawa bocor sepanjang jalan menuju rumah majikan kita.
Karena cacatku itu, saya telah membuatmu rugi." kata tempayan itu.
Si tukang air merasa kasihan pada si tempayan retak, dan dalam belas
kasihannya, ia berkata, "Jika kita kembali ke rumah majikan besok, aku
ingin kamu memperhatikan bunga-bunga indah di sepanjang jalan."

Benar, ketika mereka naik ke bukit, si tempayan retak Memperhatikan dan
baru menyadari bahwa ada bunga-bunga indah di sepanjang sisi jalan, dan itu
membuatnya sedikit terhibur. Namun pa da akhir perjalanan, Ia kembali sedih
karena separuh air yang dibawanya telah bocor, dan kembali tempayan retak
itu meminta maaf pada si tukang air atas kegagalannya.

Si tukang air berkata kepada tempayan itu, "Apakah kamu memperhatikan
adanya bunga-bunga di sepanjang jalan si sisimu tapi tidak ada bunga di
sepanjang jalan di sisi tempayan yang lain yang tidak retak itu. Itu karena
aku selalu menyadari akan cacadmu dan aku memanfaatkannya.Aku telah menanam
benih-benih bunga di sepanjang jalan di sisimu,dan setiap hari jika kita
berjalan pulang dari mata air, kamu mengairi benih-benih itu. Selama dua
tahun ini aku telah dapat memetik bunga-bunga indah itu untuk menghias meja
majikan kita. Tanpa kamu sebagaimana kamu ada, Majikan kita tak akan dapat
menghias rumahnya seindah sekarang."

Setiap dari kita memiliki cacat dan kekuranga n kita sendiri. Kita semua
adalah tempayan retak. Namun jika kita mau, Tuhan akan menggunakan
kekurangan kita untuk menghias-Nya. Di mata Tuhan yang bijaksana, tak ada
yang terbuang percuma. Jangan takut akan kekuranganmu. Kenalilah
kelemahanmu dan kamu pun dapat menjadi sarana keindahan Tuhan.
Ketahuilah, di dalam kelemahan kita, kita menemukan kekuatan kita.
-Just love and proud to be me .. tengku asmadi ku din
Banyak pengajaran yang dapat kita ambil dari kisah ni kan..yelaa dalam kelemahan yg kita ada kadang2 kita tanpa kita sedari dan ketahui kita telah menyumbang kepada sesuatu..yang blh membuatkan orang lain gembirakan.!!!emm betulaaa kata2 di dalam kelemahan kita , menemukan kekuatan kita !!!segalanya memberikan seribu hikmah kepada kita..setiap kejadian yang tuhan ciptakan ada kegunaan dan setiap manusia ada sumbangannya walaupun siapa mereka...k so jagan mudah putus asa dengan ketentuan yang telah diberikan..kamu adalah kamu yang punye keistimewaan...so jangan lukakan perasaan sendiri kerana orang lain tidak menyukai !!!hari ni 14 dec 2005 kiranya harijadi kawan aku nama dia rosli 2 orang sebenarnya sorang kat jb dan sorang kat kuantan ni ..mungkin kebetulan nama dan tarikh lahir sama tp yang pasti tahun kelahiran adalah berbeza!!!happy bday Rosli semoga berbahagia bersama orang tersayang dan murahkan rezeki panjang umur di sana..amin
hari ni juga seharian aku dok buat appraisal for this year..pening laa aku dah laa 1st time buat benda ni...byk buat salah satu lagi target tak achieve so tahu apa nasib kan ..aku berserah saja kalau ada rezeki alhamdulilaaah akan dapat kenaikan gaji kalau tak aku masih bersyukur kerana masih lagi bekerja dan bernasib baik ..kiranya kerana sudah mempunyai kerja tetap...alhamduli laah..so ptg ni baru siap PMS ni esok dah nak submit ..semalam slps main badminton jam 11mlm gitu aku ke umah kawan aku ngan anak buah aku ikut sekali ,..jumpa dia then say happy bday kiranya advance laa daripada org lain ..takda apa2 hadiah cuma doakan aku semoga dia sihat ssejahtera ..itu saje termampu aku berikan sebagai kawan!!slps tu dah hampir jam 12tgh malam br sampai umah..mandi jap then tido..memang aku dah tak makam malam sbb ptg dah bantai mee goreng ni kira early dinner memang terus takda dah lps tu eheh..dah siap mandi penat2 ni aku masuk bilik layan baca sms jap terus tido letih beb tp seronok sgt main badminton aku enjoy sgt2...pagi cam biasa ..tgk tv sambil iron baju tgk MHI tv3...nizal + feda..seronok juga dgr celotoh diorang ni..hari ni topik pasangan impian..2 pakar di jemput satu pakar motivasi dansatu lagi pakar aura..kesimpulannya senang saje bukan paras rupa penentu bahagia bukan kebendaaan buatkan kamu gembira tetapi chemistry yang tentukan arah mana tujuan hidup yang di bina bersama ..dan layan jap ni aku jam 8pg gitu start kereta pi kerja ..kira hari ni perjalanan cam biasa smooth saje kiranya jam 8.17am dah sampai opis ..hari ni tak pi bfast sbb dah makan kuih dan minum air + multivitamin kat umah td..on pc then kerja + kerja...sambil check email..itu saje hari ni tak byk sgt kerja cuma kena selesaikan appraisal saje...rehat kitaorang aku + officemate 5 org pi makan bersama kira meriah juga bestt..emem oklaaa kelam kabut cam tu semua berjalan cam biasa..tut tap tip tup dah jam 6pm dah nak balik lps solat asar ni aku kiranya dah nak balik ..ok korang semua...byeeee cau cin cauuuuu..jumpa lagi edisi sesat ahahah

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • hari ni
  • dunia sebenarnya...
  • cinta
  • memikat ehehe
  • 90/10
  • 20 madah cinta
  • pantun kasih
  • tak tahu
  • hilang tension ...!!!! lawak sikit
  • bahagia


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box