Wednesday, August 09, 2006
KawAn


kawan...
bila rasa ingin menangis..
hubungilah aku..
bukan aku nak suruh kau berhenti menangis...
tapi mungkin aku boleh menangis bersamamu...

kawan...
jika terasa tiba2 nak melarikan diri...
jauh dari masalah...
hubungilahaku...
aku takkan suruh kau berhenti..
tapi..mungkin aku akan berlari bersama kau
agar masalah kau boleh selesai...


kawan..
jika tiba2 kau ditinggalkan kekasih kau..
beritahulah aku..
aku tidak akan memaki hamun x-makwe/x-pakwe kau..
tapi..
aku akan cuba buat kaucintai diri kau sendiri...

kawan..
jika kau kecewa keluargamu takbahagia..
beritahulah aku..
aku takkan buat kau benci kepada ibu bapa kau.
tapi..
terimalah segala ketentuan Allah...


kawan..
jika kau kecewa dengan perkahwinan kau suatuhari nanti...
ceritalah pada aku..aku takkan sebut nama perempuan/lelaki itu...
tetapi..cubalah jadi lelaki/wanita yang lebih soleh/solehah...
tetapi kawan...
jika suatu hari aku berdiam diri..
aku tidak membalas messagemu..
aku tidak angkat panggilan darimu...
hubungilah aku segera...kerana mu aku setia menanti sebagai seorang kawan yang di sini!...inilaa pengertian seorang kawan dari pandangan aku buat kita semua renungi..

aku tahu dah banyak orang cakap pasal kawan ni kan..takda kesudahannya..kawan ni blh menjadi gula dan madu yang manis tetapi ingat juga kawan akan menjadi racun yang akan memusnahkan korang juga..jadi berhati-hati dalam berkawan ..korang blh nak kawan ngan siapa saja tapi kena ada batasannya..!

ini hanyalaaaa sebuah coretan kosong dan aku juga sedang belajar untuk menjadi seorang kawan ..sama ada gula kah aku, madu kah aku ataupun racun yang berbisa..!!aku harap kehadiran aku sebagai kawan kepada sesiapa saja merupakan saat manis dan tak ingin aku ukirkan kenangan pahit dan masa lepas telah berlalu dan biarlaa kenangan tu menjadi hamparan permaidani indah dalam coretan insan bernama asmadi..!!!





7 Comments:

At 10:04 pm, Anonymous Anonymous said...

Seorang kawan:
-Akan meredakan tangismu disaat kau dalam kesedihan.
-Akan sudi berkongsi gelak ketawa denganmu walaupun lucunya jalan ceritamu tidak sesatira lawak senario.
-Bersedia memapahmu disaat kau perlukan bantuan untuk bangun semula daripada saat kejatuhanmu.
-Akan menjadi tulang belakangmu disaat kau menempuh rintangan duniawi.
-Bersedia membimbingmu kembali kepangkal jalan disaat liku-liku hidupmu jauh tersasar daripada landasan kebenaran iman.
-Dia akan senantiasa mengingatimu walaupun kau melupakannya sebab dia tahu seorang kawan tidak semestinya senantiasa berada di sisi untuk menjadi seorang kawan yang sejati.
-My opinion jer Madi hehe..
-Wslm!
-Q Smoker!

 
At 12:41 am, Anonymous Teman Shalom Salam said...

Terima kasih menjadi kawan ku di kala masing masing sedang sibuk dengan urusan hidup masing masing...

Your presence brings a lot of joy and Shalom Salam (Hebrew and Arabic for "peace" respectively) into my life... Tidak dapat di samakan dengan madu, inikan pula gula...

Kita hanya akan mengerti dan menghargai kemanisan hidup hanya setelah melalui kepahitan. Aku harap aku juga dapat membalas budi baik bicara insan bernama Asmadi...

Heheh... Akhirnya aku tinggal kan komen...

 
At 2:12 pm, Anonymous cat said...

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ...


1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan

"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.



Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya .....


1. Dunia itu racun,zuhud itu ubatnya.

2. Harta itu racun,zakat itu ubatnya.

3. Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir itu ubatnya.

4. Seluruh umur itu racun,taat itu ubatnya.

5. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu ubatnya.



Nabi Muhammad S.A.W bersabda:



Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu :


1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.

2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.

3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.

4. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR.

 
At 2:15 pm, Anonymous Anonymous said...

Untuk Kawanku
Hanya Ingin Mengingatkan ...

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ...

1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.

5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan

"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.


Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya .....


1. Dunia itu racun,zuhud itu ubatnya.

2. Harta itu racun,zakat itu ubatnya.

3. Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir itu ubatnya.

4. Seluruh umur itu racun,taat itu ubatnya.

5. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu ubatnya.



Nabi Muhammad S.A.W bersabda:


Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu :


1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.

2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.

3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.

4. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR.

 
At 2:29 pm, Blogger smart_cute said...

Hai asmadi!!!

Sedey jer bunyinyer tuh tak per aku ader...

kita jadi kawan yer!!!!

 
At 9:35 pm, Blogger zampeada said...

luahan rasa yek? OKlah, aku doakan ko supaya bukan saja jadik tpt mengadu kengkawan malah ko jugak ada kengkawan yg ko bleh mengadu. amin.

 
At 9:30 am, Anonymous aril said...

nak komen gak...

kawan bebaik jgn gado2..orait...

eh..ok ke komen camni..?

 

Post a Comment

<< Home


Permulaan...

  • Home
  • E-mail Saya
  • Buku Tetamu.. Sila Tinggalkan Pesanan


  • Tentang Aku...

    My Photo
    Name:
    Location: Balakong, Selangor Darul Ehsan, Malaysia

    aku ada lah aku .. gelaran pokcik aku terima dengan senang sekali .. apa segala pokcik coretkan dalam blog ni adalah hak dan pandangan peribadi pokcik .. kalau sesiapa tak suka apa yang pokcik borakkan maaflaaa ni adalah hak pokcik di sebuah negara yang aman damai ni .. pokcik bukan artis jauh sekali nak terkenal tp pokcik adalah pokcik yang takda orang lain dapat menjadi pokcik .. sumber inspirasi tentulaah mek pokcik.. anak seorang penoreh getah dari kuala krai..menjelajah ke kota kuala lumpur hanya nak mengejar sebuah cita2 membahagiakan yang ada di sana .. buat kawan2 pokcik yang baru yang lama korang yg selalu datang dan selalu jua pergi ..itulaa asam garam berkawan masa manis bersama masa sedih susah nak berjumpa .. bacalaa blog pokcik ni akan tau laa sapa pokcik ..anak seorang penoreh getah yg punya keazaman wlpun seribu halangan mendatang..!!



    Cuaca & Waktu...

    Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast


    Coretan Dahulukala...

  • SeriBu sAtu MalAM
  • EntaHLaaaa..CabaRaN
  • kembali selamat ..!
  • BaLIk KaMpUnG..TeraMat RindU..
  • WaJaH KeSayanGaN
  • Hari semakin mengejar aku , masa sering menghampir...
  • KelAb iNSANsEnI...
  • YanG TErsAyaNg
  • JaDUal BaRu
  • AlOr StaR


  • Teman BicaRa PokCIk

  • HasrulMuin, Ganu Kita
  • Hairi, JB
  • Iz, Bangi
  • Zam, Story of Us
  • Ross, Shah Alam
  • Saif, Orang KL
  • Reez, Transcript Of My Life
  • Suhaimi Pengacara
  • Raja Pelaut
  • Seroja
  • Affendi Osman
  • Abg Bad ERA
  • Mizi "MiziOnline"
  • Cuya
  • Anggeriq
  • Dongsanchai
  • Hapizx kelate
  • OntahsapO
  • Jowopinter
  • DikYah KEKasih Gelap ku
  • Kujie
  • Kak KAsiH TerSaYang
  • NAZZMAN
  • PUTUBAMBU
  • ABe Eq
  • Pika Merah GeNg BadminTon Pokcik
  • TOK NABE GenG BuDu PokCIk
  • UNCLE J SAIE POKCIK
  • CAPPUCINO ORE KELATE DOK OBERTHESEA GENG PETAI POKCIK
  • ABE ADIE NUN DI LANGKAWI
  • SYAM GENG POKCIK
  • MDMZEND ANAK DIA COMEL
  • AZZA AWEKS KELATE GENG POKCIK
  • CUTE PANDA
  • GIDONG ORE JAUH
  • LANUN YANG TAK JAHAT
  • ABE PUTRA GENG PETAI


  • 'Link' Berguna...

  • Google News
  • Yahoo
  • Hotmail
  • Maybank2U
  • The Star
  • Berita Harian
  • RHB
  • e-Kawan
  • MySpace
  • Friendster
  • Air Asia
  • Golden Screen Cinema
  • KLSE
  • TM Net


  • Arkib...
  • August 2005
  • September 2005
  • October 2005
  • November 2005
  • December 2005
  • January 2006
  • February 2006
  • March 2006
  • April 2006
  • May 2006
  • June 2006
  • July 2006
  • August 2006
  • September 2006
  • October 2006
  • November 2006
  • December 2006
  • January 2007
  • March 2007
  • April 2007
  • May 2007
  • June 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • October 2007
  • November 2007
  • December 2007
  • March 2008
  • April 2008
  • June 2008
  • July 2008
  • August 2008
  • September 2008
  • October 2008
  • November 2008
  • April 2009
  • July 2009
  • August 2009


  • Istimewa...
    Untukmu...

    Jom Sembang...





    Jumlah Pelawat...
    Jumlah Lawatan...
    Terima kasih kepada: -

    Terima kasih kepada CHERYL
    Photobucket
    Blogger
    Chatterbox
    MSJ Box